maanantai 16. huhtikuuta 2012

Kahvila + karppileivonnaiset = Karppila

Minä olen ajan hermolla ja karppaan. Olen siis välttänyt syömästä hiilareita jo jonkin aikaa. Ihan turhamaisista syistä tätä teen, kiloja halusin pois ja siinä olen kyllä onnistunut. Ihan vielä ei kroppa ole kuin pajunvitsa, mutta sitä kohti mennään hitaasti, mutta varmasti. Hitaasti... no kun en aina pysty ihan orjallisesti kieltäytymään kaikesta ihanasta hiilaripitoisesta, vaan saatan sortua kokonaiseksi päiväksi ja silloin menee kaikki mitä vähänkään tekee mieli.

Etukäteen luulin, että minun kompastuskiveni tulee olemaan leipä, tuoretta ruispalaa ja oltermannia. Tai irtsarit, Prisman karkkihyllyn perjantaikierros, jonka osasin ulkoa vaikka silmät kiinni. Ja sitten siitä pussista aina viinikumi ja noitapilli yhtäaikaa suuhun.... ahhh.

Mutta ei!! Pahin kompastukseni on ollut leivonnaiset, niin suolaiset piirakat kuin makeat. Kinkkuparsapiiras muropohjalla, omenapiirakka, PULLA! Kuinka ihanaa on vatkata täytekakkupohjaa, tai painella murotaikinaa piirakkavuokaan. Tai ihan masokismin huippuna käydä kahvilassa, jossa ei ole ainuttakaan leivonnaista karppaajalle :(.

Karppila
Olen siitä innostuneena kehitellyt omassa pienessä päässäni ajatusta Karppilasta. Kahvila, jonka listalla on karppajalle sopivaa leivonnaista, niin suolaista kuin makeaa. Eikä tarvitsisi joka kerta miettiä mitä siinä on.

Siis leivonnaisiahan on ihan mahdollista tehdä yhtä hyviä ilman vehnäjauhoja, sokeria, perunajauhoja. Toki vaatii vähän enemmän panostusta aluksi, että etsii reseptit, mutta sen jälkeen se käy kuin tanssi.

Minä ainakin alkaisin vakiasiakkaaksi, koska nykyisen vakkarikahvilan valikoimasta otan aina sen marinoidun vuohenjuusto-kana salaatin ja jätän sämpylän syömättä. Muuta en sieltä sitten oikein löydä....


Niin, tässä joku tietysti miettii, että jos itselleen tekee elämän vaikeaksi, niin olkoon ilman. Ja jos olisi joku terveydellinen syy, niin ok haluta erikoisruokaa. Mutta tehdäänhän vegeillekin omaa ruokaa ja heilläkin se on henkilökohtainen päätös olla syömättä mitään eläinkunnan tuotteita. Miksen siis minä?

ps. Netistä löytyy pilvin pimein reseptejä..... http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=9



2 kommenttia:

  1. Miekin olen ihmetellyt ettei kukaan yrittäjähenkinen ole vielä keksinyt mainostaa karppikahvilaa, asiakkaita varmasti riittäisi!

    VastaaPoista
  2. Pitäisikö tässä ihan itse alkaa yrittäjäksi?

    VastaaPoista